Koning van Katoren: de film

De film is al een tijdje in de zalen, maar eergisteren ben ik hem uiteindelijk gaan zien: Koning van Katoren. De meesten onder jullie kennen het verhaal waarschijnlijk wel: een jongen van 17 die per se koning wil worden en hier 7 opdrachten voor moet uitvoeren.

Zelf las ik het boek toen ik ongeveer 7 of 8 jaar was, en ik vond het toen gewoonweg fantastisch! Ik stond wel wat sceptisch tegenover de film, aangezien het zich in deze tijd afspeelt, en niet zoals in het boek enkele tientallen jaren geleden.

Ook is het verhaal lichtjes aangepast: Stach (de koningskandidaat) moet maar 5 opdrachten vervullen in plaats van 7 en de personages worden soms iets anders voorgesteld. Desalniettemin vond ik het een erg goede film!

Het is een leuke film voor kinderen, maar er zitten ook leuke verwijzingen in die eerder door volwassenen begrepen worden zoals namen van steden (Ekilibrië, Uikumene, Afzette-Rije …). Om deze namen moest ik telkens toch een beetje lachen :)

Hierboven zie je de cover van het alom bekende boek, geschreven door Jan Terlouw.

Ik raad de film (en het boek!) zeker en vast aan aan iedereen; jong en oud!

Ben je hem al gaan zien? Of wil je het zeker? Laat het hieronder weten!

~ Hannelore

Comment

