Buying too much makeup

20130825-123328.jpg
Ik post eigenlijk nooit artikels waar ik gewoon wat praat, maar op deze zonnige zondagmorgen (oeps, de zon is alweer weg…) had ik daar wel zin in :)

I actually never post article where I just kind of talk to you, but on this sunny sunday morning (and there goes the sun once again…) I’m really feeling like doing it :)

Ik hou enorm van makeup en als blogger doe ik er ook veel mee, maar gisteren realiseerde ik me nog maar eens dat ik zeker genoeg makeup bezit.
Ik was namelijk in de Big Bazar en de Rimmel London makeup was in promotie: 2 voor €5.
Dit is zeker en vast een leuke aanbieding en ik zag al snel mooie Kate Moss by Rimmel-lipsticks liggen, maar toen vroeg ik me af of ik ze wel nodig had? Ik had deze oudroze kleur vast (echt prachtig!), maar ik bedacht me dat mijn Maybelline lipstick wel op deze kleur leek. Ze waren niet helemaal hetzelfde, maar ze hadden zeker iets van elkaar weg.
Ik twijfelde of ik de lipstick zou kopen, maar ik heb hem uiteindelijk gewoon laten liggen en ik moet zeggen dat het eigenlijk goed voelde.

Waarom maak ik nu deze post? Ik weet zeker dat er nog andere mensen zijn die makeup kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. “Dit is een leuke kleur!” of “Oh, deze heb ik nog niet!” wordt dan vaak gedacht/gezegd. Vandaag wil ik iedereen die zich in dezelfde situatie bevindt enkele tips geven die ik zelf ook probeer toe te passen.

1. Heb ik het echt nodig?

Het is moeilijk om ‘echt nodig hebben’ en ‘echt willen hebben’ te onderscheiden, maar als je bijvoorbeeld de zoveelste eyeliner in je handen hebt, bedenk dan even wat er allemaal in je makeupkoffer zit. Kom je tot de conclusie dat je al redelijk veel (lees: meer dan genoeg) eyeliner bezit, wacht dan beter tot één ervan op is voordat je er een nieuwe koopt.

2. “Maar het is een limited edition!” is niet altijd een goed excuus.

Essence en Catrice werken beide met limited collections. Hierin zitten vaak heel leuke producten, maar ik betrap mezelf er vaak op dat ik ze koop omdat ze niet lang in het assortiment blijven. Bij permanente collecties heb je dit probleem niet zo vaak omdat er toch nog tijd genoeg is om de producten te kopen.
Het beste is dat je bij limited collections dus gewoon weer nadenkt of je dit product nodig hebt.

3. Spaar je geld.

Een leuke tip vind ik zelf dat, wanneer je makeup wil kopen maar je het toch laat liggen, je het geld dat je normaal had uitgegeven thuis opzij legt of in een spaarvarken stopt om nadien iets leuks mee te doen. Wanneer je zo wat geld hebt gespaard kan je bijvoorbeeld eens iets gaan eten of drinken of je kan sparen voor iets duurder. Je weet nooit wanneer dit geld van pas kan komen wanneer plots je gsm, laptop of iets dergelijks stuk gaat of aan reparatie toe is.

Dit zijn zowat de belangrijkste tips die ik jullie kan geven :)
Als je er zelf nog weet, laat ze hieronder dan gerust achter!

Ik wil nog even zeggen dat mijn makeup-buying-stop er zeker niet voor gaat zorgen dat ik minder over makeup blog. Ik heb nog genoeg producten klaarliggen om voor jullie te reviewen of om looks mee te maken!

_________________________________________________________________________

I’m a huge makeup lover and as a blogger I use pretty much everything I buy, but yesterday I realized once again that I have more than enough makeup.

I happened to be in Big Bazar and there was a sale on the Rimmel Londong products: 2 for €5. This sure is a great deal and soon enough I saw beautiful Kate Moss by Rimmel lipsticks on the shelves, but then I started wondering whether I needed these? I was holding this vintage pink shade (it was gorgeous!), but I came to the conclusion that my Maybelline lipstick looks a bit like this one. They’re not exactly the same, but they’re quite similar. I wasn’t sure if I should buy it, but I eventually just left it there and I must say it felt good.

Why am I making this post, you’re wondering? I’m sure there are lots of other people that buy makeup they don’t actually need. “This is a pretty colour!” or “Oh, I don’t have this shade yet!” are common reasons to buy products. Today I want to give everyone that’s in this same situation some tips that I try to use as well.

1. Do I really need it?

It’s hard to seperate ‘really needing’ and ‘really wanting’, but if you’re holding, for example, another eyeliner think about what’s in your makeup case at home. If you end up with the conclusion that you already have quite a lot of eyeliners, you should wait until one of them runs out before buying a new one.

2. “But it’s limited edition!” isn’t always a good excuse.

Essence and Catrice both work with limited collections. These very often contain very nice products, but a lot of the times I find myself buying them because they won’t be for sale for long. This problem doesn’t occur at permanent collections often because you’ve got plenty of time left to go grab these products.
The best thing you can do is again to think whether you really need these things or not.

3. Save your money.

A helpful tip, I think, is to save the money you would normally spend on makeup. If you’re in a store and you decide not to buy a product, put the money aside or in a piggy bank. When you have saved up some money you can use it to have dinner or to save up for something bigger. You never know when you might need this money (in case your phone or laptop has to be fixed for example).

These are pretty much the most important tips I can give
If you know any yourself, please leave them below!

I also want to mention that this makeup-buying-stop won’t affect my blogposts. I have plenty of stuff ready to be reviewed!

 

Wat vind je van deze persoonlijke posts?
What do you think of these personal posts?

 

~ Hannelore

5 thoughts on “Buying too much makeup

  1. Marieke says:

    Heel erg handig! Ik heb inderdaad ook wel vaak de neiging om producten te kopen omdat ze een limited edition product zijn.. Ik ga zeker eens en keertje deze tips gebruiken

Comment

