BB Cream = Bad??

20130831-135708.jpg


Gisteren kwam ik dit artikel in de krant tegen en het liet me toch even schrikken. Er wordt namelijk uitgelegd dat (sommige) bb-crèmes slecht zijn voor je huid. Worden ze niet juist aangeprezen als ‘gezond voor de huid’?

Yesterday I read this article in the newspaper and it scared me a little bit. It says that (some) BB creams are bad for your skin. Aren’t they described as ‘good for your skin’?

BB-crème bestaat al een tijdje, maar het was eerst vooral populair in Azië. Aziatische vrouwen wilden graag een lichtere huid, dus werden er bleekmiddelen aan de crèmes toegevoed. Enkele jaren terug werden ze ook hier populair en ondertussen heeft bijna elk beauty-merk ze wel in zijn/haar assortiment.

Het Duits consumentenmagazine Öko-Test heeft recentelijk een onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat twee derde van de 20 geteste crèmes slecht scoort. Sommige BB-crèmes kunnen de lever aantasten, andere zorgen voor allergiën en nog andere werken in op je hormonen. Dit komt door slechte producten die erin verwerkt zitten. In sommige crèmes zitten ook gewoon te veel verschillende ingrediënten waardoor je huid slecht gaat reageren. Dit artikel vind ik eerlijk gezegd redelijk beangstigend.

BB cream has been around for a while, but at first it was mostly popular in Asia. Asian women wanted a lighter skin, so companies started adding bleaching products to their creams. A few years back they became popular here as well and right now almost every makeup brand has a BB cream in their collection.

The German magazing Öko-Test did some research and they came with the conclusion that two thirds of the 20 tested BB creams score bad. Some can affect your liver, others give you allergies and a few affect your hormones. This happens because of bad ingredients in the creams. Some just contain too many ingredients so your skin reacts bad to them. This sounds pretty scary to me.

20130831-135723.jpg

(Dit is een artikel uit Gazet Van Antwerpen, Vrijdag 30 augustus 2013)
(This is an article from Gazet Van Antwerpen, Friday August 30 2013)

Er worden ook merken genoemd die het heel slecht of juist heel goed doen. De merken die een onvoldoende krijgen zijn L’Oréal, Lancôme, Olaz, Essence en Garnier. Zoals je misschien wel weet is de BB-crème van Garnier heel populair, ik vertrouw hem nu toch niet echt meer.

Merken die het goed tot heel goed doen zijn The Body Shop, Nivea, Lavera, Melvita …
Deze merken – en dan vooral Lavera en Melvita – gebruiken meer natuurlijke producten en dit is sowieso beter voor je huid.

The article also gives some brands that score either really bad or really good. The ones that score insufficient are L’oréal, Lancôme, Olaz, Essence and Garnier. As you might know the Garnier BB cream is really popular. I don’t really trust it anymore now.

Brands that score good are The Body Shop, Nivea, Lavera, Melvita…
These brands – and Lavera and Melvita in particular – use more natural products and this is better for your skin anyways.

Mijn blijk op BB-crèmes is door dit artikel zeker veranderd. Ik ga beter opletten en meer natuurlijke producten gebruiken. Ik weet niet helemaal hoe het zit met het onderzoek en of het wel degelijk zo erg is als hier wordt beschreven, maar ik zou toch zeker oppassen met wat je op je huid smeert!

My view on BB creams definitely changed because of this article. I will be more careful and start using more natural products. I’m entirely sure if these results are 100% reliable, but if I were you I’d be a bit careful with what you put on your skin.

Wat denk jij hiervan?
What do you think of this?

~ Hannelore

9 thoughts on “BB Cream = Bad??

  1. Céline says:

    Ik denk dat dit door alle cosmetica geldt en dus niet alleen voor bb-creams. Heel veel creme’s en dergelijken bevatten irriterende ingrediënten voor de huid.

  2. Sheela says:

    Oh, wat goed dat je dit gepost hebt! Dit had ik echt niet verwacht. Ik wou de bb van garnier nog kopen maar ik denk dat ik nu toch voor nivea ga kiezen. Ik vraag me af wrm ze catrice niet hebben getest. x

Comment

