Music Crush: James Bay

Het is weer tijd voor een nieuwe Music Crush, oftewel een muzikant waar ik helemaal gek van ben. In dit artikel komt James Bay aan bod. Misschien heb je al van hem gehoord, en anders is dit artikel de perfecte gelegenheid om hem te leren kennen!

It’s time for another ‘Music Crush’, a musician that I recently discovered and that I adore. In this article I’ll be talking about James Bay. You might have heard about him already, but if not this article is the perfect chance to get to know him!

James Bay is geboren en getogen in het Verenigd Koninkrijk, meer bepaald in Hertfordshire. In Brighton studeerde hij aan het Institute of Modern Music en in 2013 bracht hij zijn eerste extended play uit. Zijn muziek wordt geklasseerd onder de genres indie popsoul en alternative rock en hier ben ik het helemaal mee eens! Je kan James het beste herkennen aan zijn lange haren en onafscheidelijke hoed.

James Bay is born and raised in the United Kingdom, more precisely in Hertfordshire. He studied at the Brighton Institute of Modern Music and in 2013 he released his first extended play. His music is defined as indie pop, soul and alternative rock and I completely agree with this! You can recognize James by his long hair and his inseparable hat.

Dit is het liedje waardoor ik James Bay leerde kennen. Ik hoorde Hold Back The River op tv, en ik was meteen fan. Het begint heel rustig, en wordt steeds luider en sneller. Ik denk dat de tekst over een stukgelopen relatie gaat, maar het is helemaal geen triest liedje. Het zit al twee dagen in mijn hoofd, dus dat wijst toch op goede muziek ;)

This is the first James Bay song that I heard. ‘Hold Back the River’ was on tv, and I loved it immediately. The beginning if very quiet, but it gets louder and faster as it goes on. I think the lyrics are about a break-up, but the song itself isn’t sad at all. It’s been stuck in my head for the past two days, so that proves that it’s a good song ;)

Deze akoestische versie van Clocks Go Forward vind ik ook heel mooi gebracht. Het is een rustiger liedje dan het vorige, maar toch merk je dat het een beetje in dezelfde stijl is.

I also really like this acoustic version of ‘Clocks Go Forward’. This song is a lot quiter than the previous one, but you can still notice that it’s in the same genre.

Wait in Line is een lied met power, en de stijl doet me wat denken aan George Ezra, die andere fantastische Britse zanger. De liedjes van James Bay liggen altijd in dezelfde lijn qua stijl, maar toch vertellen ze altijd iets anders.

‘Wait in Line’ is a song with power, and the style somewhat reminds me of George Ezra, the other amazing British singer. The songs of James Bay are always in the same style, but they tell a different story each time.

Ik kwam er net achter dat James Bay afgelopen week optrad in Brussel, maar spijtig genoeg wist ik het te laat. Hopelijk komt hij binnenkort nog een keer naar België! Voor update, kan je altijd een kijkje nemen op zijn website.

I just found out that James Bay performed in Brussels last week, but unfortunately I came too late to get tickets. Hopefully he’ll come back to Belgium soon! For updates you can always have a look at his website.

Ben jij al fan van James Bay?

Are you already a fan of James Bay?

~ Hannelore

Comment

