Homemade Donuts

Mmm, donuts… Ik eet ze ontzettend graag, en toch was ik er nog nooit toe gekomen om ze zelf te maken. Na wat Googelen kwam ik uit bij een simpel recept dat er super lekker uit zag: tijd om het uit te testen!

Mmm, donuts… I really love to eat them , but I had never gotten around to making them myself. After doing a bit of Googling, I ended up with this very simple recipe that looked amazing: time to try it out!

Recepten van het internet gebruiken loopt niet altijd goed af, maar aangezien ik al een paar keer een recept van de blog Laura’s Bakery had geprobeerd, besloot ik mijn donut-recept hier ook te gaan zoeken. De recepten van Laura zijn simpel, en het resultaat ziet er telkens toch weer prachtig uit. Met mijn laptop aan de ene kant en de ingrediënten aan de andere ging ik aan de slag!

Alles stond weer goed uitgelegd in het recept en ik vind dat mijn donuts best goed gelukt zijn voor een eerste keer. Wel had ik het originele recept in de helft gedaan (30 donuts leek me net iets te veel) en door een foutje in mijn berekening had ik te weinig bloem gebruikt. Dit is natuurlijk mijn eigen domme fout (wiskunde is blijkbaar niet mijn sterkste punt), maar door bij het kneden gewoon wat extra bloem toe te voegen is alles toch nog goed gekomen.

Using recipes you find on the internet doesn’t always end up well, but as I had tried out recipes from Laura’s Bakery before, I decided to head over there for a donut recipe. Laura’s recipes are very simple, and the results always look stunning. With my laptop on one side and my ingredients on the other, I got to work!

Everything was explained properly in the recipe (as usual) and I think my donut turned out pretty nice for a first time. I did divide the original recipe in half (30 donuts seemed just a little bit too much) and because of an error in my calculations, I hadn’t used enough flour. Obviously, this is my own stupid fault (mathematics isn’t my strongest point), but by adding a bit more flour in while kneeding, everything turned out right in the end.

Ik wist op voorhand al hoe ik de glazuur wou maken, maar eigenlijk heb ik gewoon hetzelfde gedaan als in het originele recept: een klein beetje water toevoegen aan een kommetje poedersuiker tot je glazuur de juiste consistentie heeft. Dan kan je nog kleurstof toevoegen als je dat graag wil en je bent klaar!

De donuts versieren is nog het leukste van al, al kan het wel een beetje rommelig worden. Wil je het toch makkelijk kunnen opkuisen, leg dan gewoon een stukje bakpapier onder je donuts en dan gaat het echt veel makkelijker.

Een paar van mijn donuts heb ik niet met glazuur versierd, maar gewoon door kaneelsuiker gerold. Ik had ooit eens een potje kaneelsuiker bij de Albert Heijn gekocht, dus die moest ik zelfs niet meer mengen.

I already knew beforehand how I wanted to make my icing, but it was basically the same way as it is done in the original recipe: add a little bit of water to a bowl of powdered sugar until your icing has the right consistency. After that you can add food colouring if you want and you’re done!

Decorating the donuts was probably my favourite part of the whole baking process, although it can be quite messy at times. An easy solution for this is to put down a piece of baking paper before decorating your donuts to make the cleaning up a lot easier.

I didn’t decorate all of my donuts with icing, some of them I just rolled in a bit of cinnamon-sugar. I had bought a tin of that a while ago at Albert Heijn so I didn’t even have to mix it anymore.

Als je nog een goed recept voor donuts hebt, laat het dan zeker achter in een reactie, want ik wil er graag nog meer uitproberen!

If you have another recipe for donuts, please leave it in a comment below. I’d love to try it out!

~ Hannelore

6 thoughts on “Homemade Donuts

Comment

